Ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Kolejna grupa nowych menadżerów

Autor wpisu pcielecki 21.09.2023 0 Komentarze

W ostatni czwartek grupa świeżo upieczonych menadżerów ukończyła w Ican Institute kurs First Time Menager. Wielkie gratulacje! Miałem przyjemność poprowadzić dla nich ostatnią sesję "Zarządzanie sobą". Pracowaliśmy między innymi nad zarządzaniem stresem, lepszą komunikacją w zespole, efektywnym planowaniem i współpracą między działami w firmie. 

 

Przy okazji zapraszam do lektury artykułu, który niedawno ukazał się na blogu Ican Institute. Dotyczy sposobów na skuteczne zarządzanie firmą, a jego fragment umieszczam poniżej. Owocnej lektury!

 

Zacznij od siebie

Rola menadżera w organizacji jest kluczowa, jednak trzeba pamiętać też o tym, że warto, żeby inni postrzegali Cię też jako lidera. Cechy menadżera i lidera mogą się wydawać nieco sprzeczne. Menadżerzy często koncentrują się na procesach i strukturze, podczas gdy liderzy skupiają się na ludziach i wizji. Jednakże najlepsze wyniki można osiągnąć poprzez znalezienie harmonijnego połączenia tych dwóch ról. Lider‑menadżer jest zdolny zarówno do tworzenia efektywnych planów działania, jak i do inspirującego zespołu, dając mu poczucie celu i motywacji.

 

Stosuj i przestrzegaj etyki biznesu

Dbaj o to, żeby zasady i reguły w Twojej firmie były zgodne z moralnością ludzi (sprawiedliwość, odpowiedzialność, godność). Jest to kluczowy aspekt budowania pozytywnego środowiska pracy i osiągania sukcesu długoterminowego. Gwarantowanie, że reguły organizacji odzwierciedlają te wartości, przynosi liczne korzyści zarówno dla pracowników, jak i reputacji firmy. Dzięki temu nie tylko nastrój w Twojej firmie będzie dobry, ale też poprzez renomę inni będą chcieli pracować u Ciebie.

 

Znaj otoczenie organizacji

Pamiętanie o każdym z pięciu obszarów otoczenia organizacji – otoczenie ekonomiczne, społeczne, polityczne, prawne i ekologiczne – i dbanie o nie, pozwoli Ci kreować organizacje wedle siebie (bądź interesariuszy). Dbanie o każdy obszar otoczenia z osobna sprawi, że firma będzie stabilniejsza i będzie mogła się rozwijać. Kreowanie organizacji z uwzględnieniem tych pięciu obszarów otoczenia pozwala na budowanie zrównoważonego i elastycznego modelu biznesowego. Dbałość o każdy z tych obszarów oddzielnie w Twojej firmie pozwala na dostosowanie się do zmieniających się warunków, minimalizowanie ryzyka, tworzenie wartości dla klientów i interesariuszy oraz osiąganie stabilności i wzrostu. Firmy, które podejmują odpowiedzialne działania wobec otoczenia, mają większe szanse na zyskanie zaufania klientów, lojalności pracowników i długoterminowego sukcesu.

 

Planuj strategie z wyprzedzeniem

Nie podejmuj pochopnych kroków i nie śpiesz się. Określ, jakie są cele i wizja Twojej organizacji, zdiagnozuj, jak wygląda teraz Twoja organizacja. Wtedy zacznij dopiero układać Twoją strategię i kiedy będzie gotowa, zacznij wprowadzać ją w życie. Warto zaznaczyć jakie cele chcesz osiągnąć, ponadto staranne planowanie i realizacja strategii biznesowej to klucz do sukcesu organizacji. Odpowiednie kroki, takie jak określenie celów, analiza sytuacji, implementacja, monitorowanie i ocena, pozwalają firmie skoncentrować się na osiągnięciu długoterminowych celów i skutecznie reagować na zmieniające się warunki. Wtedy będziesz mógł/mogła zobaczyć, czy udało Ci się zaimplementować daną strategię.

 

Nie zapominaj o zarządzaniu wiedzą

Żyjemy w czasach, kiedy wiedza to potęga. Jedna ważna informacja może sprawić, że Twoja firma wysunie się przed konkurencję. Na przykład poprzez stosowanie nowych metod, lepszych surowców albo podejmowanie (lub niepodejmowanie) działań, ponieważ już posiadaliście pewne informacje. Twoja firma, jeśli ma dostęp do cennych informacji i umiejętnie je wykorzystuje, może osiągnąć przewagę konkurencyjną i wyznaczyć nowe standardy branżowe. Do tego firmy, która wykazują się wiedzą i kompetencjami, zyskują zaufanie klientów, partnerów biznesowych i inwestorów. To przekłada się na pozytywny wizerunek i renomę firmy, co z kolei może przyciągać nowych interesariuszy.

 

Pamiętaj o ludziach i kulturze firmy

Czynnik ludzki jest bardzo ważny w skuteczności firmy. Pracownicy stanowią fundament organizacji i to, jak są zarządzani oraz jak się czują w miejscu pracy, ma bezpośredni wpływ na efektywność, innowacyjność i długoterminowy sukces firmy. Dbanie o motywację, dobre samopoczucie oraz indywidualne podejście do pracowników stanowi kluczową strategię, której celem jest stworzenie zdrowego i wydajnego środowiska pracy. Pracownicy tworzą kulturę organizacyjną poprzez swoje codzienne działania i postawy. Wpływ ten jest dwukierunkowy – kultura organizacyjna wpływa na zachowania pracowników, a jednocześnie pracownicy tworzą i kształtują kulturę poprzez swoje interakcje. Dlatego właśnie zarządzanie kulturą organizacyjną wymaga uwzględnienia roli, jaką odgrywają pracownicy oraz tworzenia środowiska, które promuje wartości zgodne z misją i celami firmy.

 

Zostaw komentarz