Ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Speech Klątwa Eksperta na Business Academy by Croma

Autor wpisu pcielecki 25.04.2023 0 Komentarze

 

W tym tygodniu miałem przyjemność wystąpić z prelekcją dla Croma Pharma podczas piątej edycji Business Academy by Croma. 
Mówiłem o klątwie eksperta i o tym jak ważne jest aktualizowanie przekonań, oraz modeli biznesowych w świecie VUCA, przechodzącym dynamicznie w świat BANI. Najbardziej budujące jest to, że mimo ciekawych czasów, w których żyjemy i które nadciągają, dużo ludzi rozumie potrzebę rozwoju, chce doskonalić swój biznes i nie traci zapału. To ostatnie najważniejsze. Dziękuję!

Co do tematyki prelekcji, to oparta była ona o jaskrawe, zapadające w pamięć metafory, oraz konkretne przykłady z krajowego i globalnego biznesu. Zainteresowanych zapraszam do zapoznania się z jej programem:

 

 

Klątwa eksperta

Stare chińskie przysłowie mówi, że każdy człowiek rodzi się, mając przed sobą nieskończony horyzont możliwości. Z biegiem czasu zawęża się on coraz bardziej i wówczas ludzie mówią, że mają „punkt widzenia”.

Okazuje się, że im lepsi jesteśmy w jakiejś dziedzinie, tym mniej elastyczne stają się nasze strategie. Trzymamy się sprawdzonych rozwiązań zgodnie z zasadą, że jeśli rzeczywistość przestaje na nie reagować, tym gorzej dla rzeczywistości. Może to doprowadzić do sytuacji, w której przegapiamy zmiany na rynku, oraz te zachodzące w nastawieniu i potrzebach naszych klientów. To z kolei prowadzić może do opłakanych rezultatów, których doświadczyły firmy takie jak Nokia czy Kodak. Niegdyś giganci w swych dziedzinach, którzy przez brak elastyczności i konsekwentne powtarzanie nieaktualnych strategii zostali wyprzedzeni przez szybko rozwijającą się konkurencję.

 

Ignorowanie spraw do załatwienia

Uczestnicy dowiadują się czego na temat biznesu mogą nauczyć nas smoki. Opierając się na sugestywnej i zapadającej w pamięć metaforze pokazujemy w jaki sposób firmy przestają prosperować w wyniku konsekwentnego ignorowania spraw, którymi należy zająć się jak najszybciej. Okazuje się, że kiedy w dobrze prosperującym biznesie pojawiają się trudności często ulegamy złudzeniu, że rozwiążą się one same. Dzieje się tak niezwykle rzadko. W większości przypadków potrzebne jest nasze zaangażowanie, proaktywne wprowadzanie zmian i przejście trudnego okresu turbulencji towarzyszącego procesowi adaptacji do nowej rzeczywistości. Aby to nastąpiło kluczowa jest jednak świadomość tego co przestało działać i co możemy robić inaczej. I właśnie wykrywaniem tych „smoków” uczestnicy zajmą się podczas tej części prelekcji.

 

Efekt hobbita

Gdy dowiadujemy się, że przed nami rozpościera się nowa, nieznana droga pełna pułapek i niebezpieczeństw, często czujemy się jak Bilbo, któremu Gandalf ogłosił, że chciałby aby poszedł na drugi koniec świata i wykradł skarb strzeżony przez Smauga. Na tym etapie, mówiąc delikatnie, nie pałamy zwykle entuzjazmem. Dlatego finałem prelekcji jest przedstawienie historii ludzi, którzy podjęli w swoim życiu takie wyzwania i zmieniając kierunek dotychczasowych działań osiągnęli spektakularne sukcesy, zapisując się na stałe na kartach historii.

 

Rozwinięciem prelekcji była część warsztatowa zatytułowana "Ekfektywna adaptacja do zmiany".

 

Uczestnicy dowiadują się jak działa krzywa adaptacji do zmiany Virginii Satir. Dzięki temu zyskają większą świadomość procesów psychologicznych, które zachodzą w nich gdy konfrontują się ze szczególnie trudnym rodzajem zmiany, charakteryzującym współczesny biznes. Jest to zmiana zachodząca nagle, bez wcześniejszego uprzedzenia i na pierwszy rzut oka jest zmianą na gorsze. Świadomość procesu, jaki wówczas w nas zachodzi jest kluczowa dla lepszego panowania nad własnymi emocjami, szybszej adaptacji do nowej rzeczywistości, jak również skuteczniejszego działania w celu wyprzedzenia konkurencji borykającej się z podobnymi wyzwaniami.

Ponadto uczestnikom łatwiej będzie zrozumieć zachowania pracowników, jak i klientów, a w konsekwencji lepiej zarządzić ich motywacją i oczekiwaniami. A wszystko to na wysokiej energii, w oparciu o jaskrawe przykłady i z dużą dawką poczucia humoru.

 

Zostaw komentarz